Tragická dopravní situace v Kamenici?
3.11.2025
Kdo sleduje dění v Kamenici, určitě se setkal s kampaní Opozice Kamenice týkající se požadavků blokování výstavby v Kamenici z důvodu údajné tragické dopravní situace, ze které obviňují stávající vedení obce v čele se starostou. Opozice chce vyhazovat šílené peníze za dopravní studii, která nám bude stejně k ničemu, protože navigace v autech pošlou řidiče cestou nejmenšího odporu.
Opozice předváděla během jednání o územních studiích neskutečné divadlo. Narativ o zóně K8, kde vznikne necelých 50 nových domů, jejíž výstavba a budoucí množství vozidel v této zóně způsobí v Kamenici téměř dopravní kolaps. Zastupitel T. Mojžíšek velmi dobře celkovou situaci popsal s tím, že je pro nás problémová TRANZITNÍ doprava, nikoliv místní doprava. Argumentace, že po opravě Pražské s osazením inteligentních semaforů se situace výrazně zlepší u opozice neobstála. Proto Opozice navrhovala omezit v Kamenici výstavbu, minimálně pro developerské projekty (za což je považována již výstavba 2 RD) a zadat vypracování dopravní studie za cca 1,3 mil. Kč, z čehož naštěstí sešlo.
Nyní se nám v obci sešly dvě zajímavé stavební akce (výstavba chodníku na Pražské a napojení sítí v Olešovicích směr Ládví) kde se instalovaly mobilní semafory s kyvadlovým provozem. A hle! Doprava se naředila a najednou se z Kamenice dá na Pražskou napojit téměř bez čekání, zejména na Nové Hospodě a na Želivci. Udělal jsem si několikrát ráno čas a spočítal jsem si počty vozidel napojujících se na Starou Benešovskou a měřil dobu jejich čekání na třech bodech. Centrum Kamenice (Ringhofferova x Pražská), Nová Hospoda (Pražská x Návršní) a konečně Želivec (Hlavní x Štiřínská). Výsledky mě velmi pozitivně překvapily. Čekací časy v ranní špičce v průměru 15-25 vteřin (mnohdy bez čekání), nejdéle 3 minuty (z Ringhofferovy na Pražskou při obou zapnutých kyvadlových semaforech, kde se vytvořila kolona na Pražské před semaforem a napojení z Ringhofferovy bylo ucpané). Na počet aut je nejmenší provoz ze směru Štiřínská na Želivci směr Praha (např. 5 aut za 10 min v čase 7:10-7:25) – zrovna místo, kde se budou zřejmě napojovat noví obyvatelé ze zóny K8.
Netvrdím, že výše popsané je každý den stejné, ale minimálně to je indikace běžného stavu. Ano, vyskytnou se problematické dny, zejména při komplikacích na D1, kdy je ze staré Benešovské objízdná trasa (např. pátky odpoledne).
Nechci, aby se z Kamenice stal skanzen, který se nebude rozvíjet. Každý nový občan je pro Kamenici pozitivní. Více peněz do obecní kasy, více příležitostí pro místní podnikatele, větší důležitost obce i pro budoucí dopravní opatření (např. vlaková zastávka). Samozřejmě to znamená i více peněz do infrastruktury, ale to je zákonitost každého růstu.
Pro mě jsou tedy závěry jednoznačné:
- doprava v Kamenici je zásadně ovlivněna TRANZITEM,
- blokovat výstavbu z důvodu dopravní situace v Kamenici je holý nesmysl,
- dopravními opatřeními po rekonstrukci Staré Benešovské (zejména inteligentní semafory) se situace razantně zlepší s napojením na Starou Benešovskou z bočních směrů,
- bohužel to nezlepší situaci na příjezdu k Jesenici a dále ku Praze.
Marek Fišer





