Technické služby skládají občanům účty

Technické služby skládají občanům účty

18.6.2020 |

Na začátku tohoto roku jsme přinesli rozhovor s Alexem Dvorakem, novým ředitelem Technických služeb Kamenice. Sedli jsme si spolu opět po čtvrt roce a taky společně vyjeli do terénu, aby předvedl, jak se této nové příspěvkové organizaci daří a hlavně co všechno dělá pro lidi.

Kdo jste četli únorový zpravodaj, víte, že ředitel Alex Dvorak přišel z prostředí americké armády a skutečně řídí zaměstnance Technických služeb jako malou akční jednotku. V pracovně má na tři týdny dopředu zakreslené úkoly, požadavky od občanů i vedení radnice a postupně si je odškrtává. Každý den vyjíždí do terénu, kontroluje práce na obecním majetku a reportuje vedení radnice. Kontroluje taky, jak kvalitně odvádí svou práci radnicí nasmlouvaní dodavatelé zvenčí.

Vylepšení komunikace a lepší informovanost mezi obcí a technickými službami byl taky jeden z Alexových cílů, s kterými na post ředitele přišel. „Denně jsem v kontaktu se šéfkami správy majetku a zeleně a díky tomu umíme efektivně zasahovat, kde je potřeba,“ říká Dvorak.

Čištění chodníků, sekání trávy a ořezávání keřů jsou ty nejčastější úkony, u kterých pracovníky technických služeb uvidíte. Ředitel Dvorak ale upozorňuje, že třeba právě sekání trávy je častokrát na domluvě s občany. „Stává se nám i to, že vyběhne člověk před dům a žádá nás, abychom trávu nesekali, protože si ji poseče sám pro králíky. Většinou to respektujeme,“ usmívá se Dvorak, který sekání vyjíždí kontrolovat se správkyní zeleně.

Za těch několik málo měsíců, co je Alex ve funkci, rozjel slíbenou inventuru techniky a rozhodl mimo jiné, že dva stroje to už mají definitivně za sebou. Sekačka a malotraktor byly ekologicky zlikvidovány, protože náklady na opravy by už byly neúměrné. „Třeba oprava traktoru by stála tolik jako nákup nového,“ vysvětluje Alex, který si vždy vyžádá od servisních techniků písemné potvrzení kvůli transparentnosti.

Velký přírůstek je nakladač, díky kterému konečně nebudou muset pracovníci zdlouhavě naskladňovat sůl nebo štěrk a tím ztrácet cenné hodiny, které mohli odpracovat v terénu. Ze čtyř nabídek si technické služby vybraly tu nejlevnější. Nový nakladač bude fungovat i jako vysokozdvižný vozík.

Další důležitý úkol ředitele Dvoraka bylo personální zajištění služeb. Od dubna se tým rozšířil o nového člena, kterému nedělají problémy jakékoli zednické práce a jeho zkušenosti se uplatnily při drobných opravách na základní škole během uzavírky kvůli koronaviru. V oblasti HR ale Dvorak zmiňuje i neúspěch, to když se jeden perspektivní uchazeč po absolvování školení nakonec rozhodl pro práci jinde. „Bojujeme o lidi na otevřeném pracovním trhu, ne každý je spokojený s tabulkovým platem a fyzicky namáhavou prací,“ říká Dvorak, ale dodává, že o zájemce nemá nouzi. Plat sice prý není vysoký, ale je jistý, stejně tak stravenky a pevná pracovní doba od 6 do 14:30. O víkendech se pracuje jen v případě kalamity.

technicke-sluzby

Technické služby taky začaly investovat do vybavení a oblečení pro svoje zaměstnance. Díky světle zeleným mundůrům je občané můžou jasně rozeznat od ostatních pracovníků pohybujících se po obci. V nových botách, rukavicích, profesionálním a jednotném oblečení můžou pracovníci cítit nejen větší pohodu, ale i sounáležitost s organizací.

Zlepšuje se i hospodaření technických služeb. Jak už jsme psali v únorovém čísle, díky statusu příspěvkové organizace mohou nejen servisovat obecní majetek, ale taky si přivydělávat na komerčních zakázkách. Šanon s fakturami v Dvorakově pracovně se pomalu ale jistě rozrůstá. Lidé i firmy si objednávají sečení, úpravy cest, nejvíc takových poptávek přišlo po větrné kalamitě.

Mnohem větší kalamitu samozřejmě znamenal koronavirus, během nějž pracovníci technických služeb naplnili tisíce lahví dezinfekcí, kterou pak dobrovolníci roznášeli po obci. „Strašně si našich lidí vážím za jejich nasazení,“ vzpomíná Dvorak.

Na otázku, co ho v jeho nové práci nejvíc překvapilo, odpovídá ředitel obratem: černé skládky. Když nastupoval, nepočítal s tím, že je to tak rozšířený nešvar. Jedná se hlavně o vyhozený stavební odpad z chat, ale zaznamenaný byl i případ, kdy někdo v samém centru Kamenice nahrnul na ulici odpad po rekonstrukci bytu. Jinde zase lidé hážou přes plot posekanou trávu nebo ořezané větve a neuvědomují si, že i bioodpad je černá skládka.

Naopak příjemné překvapení pro Dvoraka byla podpora radních i zastupitelů. „Je vidět, že tuto novou organizaci skutečně chtěli a naslouchají našim potřebám,“ kvituje ředitel, který kromě dokončení inventury majetku chystá i investiční plán na pět let dopředu. Největší projekt je nová budova technických služeb na obecním pozemku namísto placení nájmu soukromníkovi, ale ředitel Dvorak ví, že to je ještě běh na dlouhou trať.

Co by každopádně lidi mohlo zajímat už teď, je plán spustit samostatnou sekci o technických službách na webu Kamenice. K mobilní aplikaci KAMENICE V MOBILU, kde lze už od loňských Vánoc jednoduše hlásit nedostatky či poruchy, tak přibude ještě webová stránka, kam můžete zadávat i požadavky a informovat se o tom, s čím vším vám technické služby mohou pomoct. Jakmile bude tato sekce k dispozici, budeme vás určitě ve zpravodaji i na Facebooku informovat.