Kamenice si zaslouží opravdové náměstí. Radnice plánuje na říjen setkání s občany.

Kamenice si zaslouží opravdové náměstí. Radnice plánuje na říjen setkání s občany.

10.9.2020 |

Kdo Kamenici nezná a náhodně by projížděl kolem Ringhofferova náměstí, aniž by skrz stromy zahlédl nápis Obecní úřad, možná by ho vůbec nenapadlo, že je v centru. Prostranství mezi Kulturním centrem, radnicí, hospodou Na Rynku, hospodou U Partyzána a Billou má od tradičních náměstí českých městeček opravdu daleko.

Vedení obce už několik let podniká přípravné kroky, jak centru Kamenice dát srozumitelnou a příjemnou tvář. Vyvrcholením těchto příprav by měla být velká debata v Kulturním centru, kterou radnice plánuje na říjen.

„Pod pojmem náměstí se všeobecně rozumí ucelený, přehledný a jasně ohraničený prostor, což současné centrum Kamenice nesplňuje,“ říká starosta Čermák. V minulosti vznikla řada návrhů, jak prostor řešit, žádný ovšem nevzešel z regulérní architektonické soutěže, ani se na něm neshodli zastupitelé a občané. Současné vedení radnice chce zlepšit postup v obou těchto rovinách – transparentně vybrat architekta, jehož řešení bude podporovat většina obyvatel Kamenice. Za nejpravděpodobnější se zdá soutěž, která by byla zcela podle regulí České komory architektů. První jednání už proběhla.

Obchody a služby

Budova, kam jsme si zvykli chodit nakupovat do Billy a do trafiky, měla být původně poliklinikou pro celou spádovou oblast. S příchodem sametové revoluce a změnou majitele se ale práce zastavily a naplánované druhé patro nahradila sedlová střecha, jak ji známe dnes. Veškerý byznys se tak odehrává v přízemí budovy. Naproti přes silnici, na ploše u obecního úřadu, parkuje mobilní prodejna pekaře a vedle něj je v sezóně otevřená budka se zmrzlinou. To je tak zhruba všechno, co může nakupujícím současná podoba náměstí poskytnout.

A tak od počátku v debatách zaznívá myšlenka o náhradě nevzhledných stánků regulérní budovou, která by nabídla daleko víc obchodních prostor pro kamenický byznys a zároveň by vytvořila jižní hranu náměstí a odstínila od něj ruch z Ringhofferovy ulice. „Na tak velký projekt je ale potřeba najít investora,“ říká starosta Čermák. Zároveň dodává, že i stávající obchodní dům s Billou je v centru žádaný a důležitý pro lidi z širokého okolí. „Je škoda, že se nám nepodařilo přesvědčit ředitelství České pošty, aby se sem přesunuli. Věřím ale, že k tomu nakonec stejně dojde,“ soudí starosta.

Parkování

Pokud by došlo k zastavění části parkoviště u obecního úřadu novou budovou, zvýšil by se provoz na už tak hekticky vytíženém parkovišti před Billou. Radnice sice nedávno uvedla do provozu další parkovací plochu za úřadem, která nebývá plně obsazená, ale starosta Čermák ví, že to nejspíš v budoucnu nemusí stačit: „Ta nová plocha je také i příprava na situaci, kdy bude kvůli stavebním pracím na náměstí uzavřené parkoviště před úřadem, zároveň máme už hotový projekt rozšíření parkoviště před Billou,“ líčí Pavel Čermák. Dodává ale, že není fanouškem auto-výletů po obci a radí, aby lidé v rámci svého zdravého životního stylu používali co nejvíc nohy a případně kolo: „Každý chce pohodlně zaparkovat, ale taky je známá věc, že čím víc parkovacích míst, tím větší pokušení vytáhnout auto i na krátkou cestu do obchodu. Touha parkovat je tak téměř neukojitelná.“ Radnice proto preferuje chodníky a cyklotrasy.

Hotový projekt rozšíření parkoviště před Billou zvýší kapacitu na zhruba 70 aut, zároveň odsune dopravu na hranici plánovaného náměstí. Nově bude parkoviště začínat až u obslužné cesty, kudy se zaváží zboží do obchodního domu. Řidiči ocení i to, že konečně bude mít parkoviště na každé straně jasný vjezd a výjezd a nebudou se muset přetlačovat v jediném hrdle, jak se v nákupní špičce běžně stává. Reálnou kapacitu současného parkoviště snižuje i to, že někteří lidé si tu odstaví ráno auto, odjedou na celý den do Prahy a vyzvedávají si ho až večer.

Aby bylo jasné, že plocha je určená pro lidi, kteří si jezdí vyřídit věci do centra, budou na vjezdu a výjezdu klasické závory, které umožní parkovat dostatečně dlouho na vyřízení nákupů a pochůzek, odradí ale od celodenního parkování. Pro něj bude určené záchytné parkoviště, které plánuje vedení radnice vybudovat u nedaleké ulice Jednosměrná. „Naším cílem není na parkování vydělávat, ale dát mu jasný systém. Kdo přijede nakoupit, najíst se nebo na úřad, nezaplatí nic,“ zdůrazňuje Čermák.

Na co dává starosta také velký důraz, je kompenzace betonové plochy výsadbou stromů na nově vznikajících parkovištích, aby byl zvlášť v létě pohyb po centru snesitelnější. „Až se koruny stromů propojí, budou centrum krásně ochlazovat, podílet se na zadržování vláhy, ale zároveň nebudou komunikační bariérou jako třeba rozsáhlé záhony s obrubníky,“ líčí Čermák. Podle starosty je při úvahách o novém pojetí náměstí ve hře i podzemní parkoviště, i když by to byla zřejmě příliš finančně náročná varianta.

Autobusy

Jak už to tak často bývá, i v centru Kamenice spolu zápasí o prostor auta a autobusy. Hromadná doprava bude mít vždy přednost před tou individuální, ale klade si vyšší nároky na prostor. Zároveň s novým parkovištěm pro osobní auta za úřadem otevřelo nedávno vedení obce novou plochu pro autobusy. „Byl to skutečně náročný projekt vzhledem k tomu, že centrum Kamenice je bývalá bažina, a i při loňské rekonstrukci jsme museli komplikovaně sanovat podloží, aby udrželo těžké autobusy, které tam v jedné stopě projedou padesátkrát denně,“ vysvětluje starosta důvody, proč místo klasické betonové dlažby rozhodlo vedení obce pro žulovou.

Autobusy jsou nejen těžké, ale plánování nové podoby náměstí musí počítat i s jejich délkou. Už teď kolem úřadu krouží osmnáctimetrové vozy a s tím, jak stále poroste počet obyvatel Kamenice, je jasné, že budou potřeba ještě masivnější typy. Velká otázka, na kterou musí architekt ve spolupráci s obcí odpovědět, je způsob, jak a kde budou parkovat, otáčet se a jestli bude zachovaná zastávka u Billy, nebo se přesune na Ringhofferovu ulici. Starosta má jasný názor: „Návrhy, podle kterých by měla být točna za kulturákem nevypadají dobře. Z autobusů kape olej, řidiči potřebují zázemí, kde si můžou odskočit a vyhodit odpadky, to do centra nepatří.“

Čermák nepodporuje ani variantu, podle které by se autobusy otáčely u bývalé masny pod fotbalovým hřištěm. Zdůvodňuje to tím, že naježděné kilometry navíc by se ročně vyšplhaly až na milion korun, který by samozřejmě museli platit všichni občané. Dopravní policií je preferovaná varianta úpravy křižovatky na dolním konci Jednosměrné na minikruhový objezd, kdy by se případně autobus také mohl otočit do protisměru. I tato varianta má svá úskalí a nevýhody. Tohle jsou všechno důvody, proč řešení autobusové dopravy tak úzce souvisí s koncepcí celého náměstí.

Dětské hřiště

„Do centra určitě patří aktivity pro děti a rodiče, takže s dětským hřištěm a kavárnou v projektu počítáme,“ říká Pavel Čermák. Otazník visí nad tenisovými kurty, které by se mohly posunout dále z centra a na jejich místě zakotvit víc služeb pro občany, třeba zmiňovanou poštu.

Než se však cokoli definitivně rozhodne, chce starosta důkladnou debatu se všemi občany. Nové náměstí má sloužit celé Kamenici, pro její obyvatele se zde budou soustředit všechny služby, které potřebují, a to tak, aby se z pobytu na náměstí vždy stala příjemná chvilka. „Prosím, nebojte se nám říct svůj názor na to, co od centra obce očekáváte, co by tam nemělo chybět, a s čím bychom se tam měli rozloučit. Datum veřejné debaty ohlásíme v příštím zpravodaji, mezitím budu rád, když mi budete posílat svoje podněty. Hlas každého se počítá,“ vyzývá starosta Pavel Čermák. Na tuto debatu budou přizvaní odborníci, kteří nám pomohou zadání uspořádat pro architektonickou soutěž.